25 Σεπτεμβρίου 2022

Η βάπτιση που διχάζει την Εκκλησία

Απόστολος Λακασάς

Τα γεγονότα μπορούν να αποτελέσουν υλικό για σαπουνόπερα. Ενα ζευγάρι πλούσιων ομοφυλόφιλων βιώνει μία σπουδαία στιγμή της κοινής ζωής του, βαφτίζοντας τα παιδιά του δίπλα σε κομψούς, λαμπερούς φίλους και τη γιορτάζει με τον δέοντα ενθουσιασμό, με φόντο το λαμπερό ελληνικό καλοκαίρι.

Μάλιστα το ζευγάρι –Ελληνοαμερικανοί που δραστηριοποιούνται επαγγελματικά στον χώρο της μόδας, στον οποίο ανήκαν και πολλοί καλεσμένοι– ταξίδεψε στην Ελλάδα, προκειμένου να τελεστεί εδώ το μυστήριο. Η ιστορία, βέβαια, παίρνει μία άλλη, εξίσου ενδιαφέρουσα για κάποιους, τροπή, αφού μόλις έκλεισαν οι θύρες του ναού της Παναγίας Φανερωμένης στη Γλυφάδα, μετά τη βάπτιση, ξέσπασε ένας ακόμη «πόλεμος» μεταξύ των αγίων της Εκκλησίας.

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, η απόφαση του αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Ελπιδοφόρου να βαπτίσει τα παιδιά ενός ομόφυλου ζεύγους ομογενών στη Γλυφάδα απειλεί σοβαρά να δημιουργήσει κρίση στις σχέσεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου με την Εκκλησία της Ελλάδος, ενώ θα συζητηθεί (αν όχι επισήμως, αλλά στα ιερατικά πηγαδάκια) κατά την αυριανή συνεδρίαση της Διαρκούς Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος.

Η βάπτιση που διχάζει την Εκκλησία-1
O μητροπολίτης Γλυφάδας κ. Αντώνιος ενοχλήθηκε επειδή ο κ. Ελπιδοφόρος δεν τον ενημέρωσε

Εμπεδωμένη πρακτική

Η Αρχιεπισκοπή Αμερικής, πολλά χρόνια πριν από την εκλογή του κ. Ελπιδοφόρου στον αρχιεπισκοπικό θρόνο, έχει αποφασίσει θετικά στο θέμα της βάπτισης παιδιών των ομόφυλων ζευγαριών. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στα βιβλία και τα έγγραφά της, όταν πρόκειται για ζεύγος ομοφυλοφίλων αναγράφεται η λέξη «κηδεμόνας 1» και «κηδεμόνας 2», ενώ όταν πρόκειται για ζεύγος ετεροφυλοφίλων αναγράφει «πατέρας» και «μητέρα». Είναι, δηλαδή, μια εμπεδωμένη πρακτική, την οποία δεν εισήγαγε ο νυν αρχιεπίσκοπος Αμερικής.

Η Εκκλησία της Ελλάδος αρνείται να βαπτίσει παιδιά ομοφυλοφίλων; Οχι! Σύμφωνα με μητροπολίτη της νέας γενιάς, ο οποίος μίλησε στην «Κ», ποτέ η Εκκλησία δεν έχει αρνηθεί και ποτέ δεν θα αρνηθεί τη βάπτιση παιδιών, διότι «ο Χριστός είπε: αφήστε τα παιδιά να έρθουν σε μένα. Ποιος είμαι εγώ που θα πω όχι;». «Πολύ σωστά έπραξε ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής και βάφτισε τα παιδιά. Η Εκκλησία δεν μπορεί να αρνηθεί σε κανέναν το εισαγωγικό αυτό μυστήριο στη ζωή της. Υποχρεούται να βαπτίσει όποιον επιθυμεί να γίνει μέλος της στο όνομα του Τριαδικού Θεού», τόνισε.

Αφού, λοιπόν, το θέμα δεν ήταν η βάπτιση των παιδιών του γκέι ζευγαριού, τότε γιατί η Εκκλησία της Ελλάδος εκδηλώνει τέτοια δυσαρέσκεια; Η απάντηση είναι σύνθετη. Ενα ζήτημα είναι ότι ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής δεν ενημέρωσε με ακρίβεια και ειλικρίνεια τον μητροπολίτη Γλυφάδας κ. Αντώνιο. Ο ίδιος, άλλωστε, σε υπόμνημά του προς την Ιερά Σύνοδο και τον Αρχιεπίσκοπο Αθηνών και πάσης Ελλάδος αναφέρει ότι «ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής, κ. Ελπιδοφόρος ενήργησε αυτοβούλως, αυθαιρέτως και αντικανονικώς εντός της Μητροπόλεώς μου, καθ’ όσον, ενώ γνώριζε καλώς ότι τα παιδιά δεν ανήκουν εις οικογένεια κατά τα θέσμια της Εκκλησίας, ουδέν ανέφερε εις εμέ».

Στις ΗΠΑ το μυστήριο τελείται ανεξαρτήτως του φύλου των γονέων, πολύ πριν από την ανάρρηση του Ελπιδοφόρου στον θώκο του Προκαθημένου.

Σύμφωνα με το υπόμνημα, ο κ. Ελπιδοφόρος ζήτησε εγγράφως άδεια για να τελεστεί το μυστήριο, χωρίς όμως να αναφέρει ότι πρόκειται για παιδιά ομόφυλου ζευγαριού.

Ενα άλλο θέμα είναι η δημοσιότητα που έλαβε το γεγονός, με αποτέλεσμα να φτάσει στους πιστούς ένα μήνυμα με το οποίο η Εκκλησία δεν συμφωνεί. Δηλαδή δόθηκε η εντύπωση ότι η Εκκλησία συμφωνεί με τον γάμο μεταξύ ατόμων του ίδιου φύλου. «Η παρουσία του αρχιεπισκόπου Αμερικής –και μάλιστα ενδεδυμένου ακόμα και με τον αρχιερατικό μανδύα– στις φωτογραφίες μαζί με το ομοφυλόφιλο ζεύγος εξέπεμπε ένα μήνυμα που είναι ευθέως αντίθετο με τα δόγματα της Ορθοδόξου Εκκλησίας, η οποία σε καμία περίπτωση δεν αναγνωρίζει και δεν δέχεται τον γάμο μεταξύ ατόμων του ιδίου φύλου», ανέφερε στην «Κ» μητροπολίτης.

«Δίχα πομπής»

Στο ίδιο πλαίσιο, όπως δήλωσε στην «Κ» ο μητροπολίτης Λαρίσης κ. Ιερώνυμος, «σε κάθε περίπτωση τα νήπια βαπτίζονται, δεν ενδιαφέρει εάν είναι από ομόφυλη οικογένεια. Αλλά το βάπτισμα δεν μπορεί να γίνει “δίχα πομπής και παρατάξεως”, μόνο με σεμνότητα».

Ιεράρχες υποστηρίζουν ότι καθώς τα τελευταία χρόνια έχει γίνει σύνηθες γάμος και βάπτιση να τελούνται μαζί, ήταν πολλοί οι πιστοί που νόμιζαν ότι το ίδιο έγινε και στη συγκεκριμένη περίπτωση. «Το μυστήριο του γάμου διαφοροποιείται από το μυστήριο του βαπτίσματος. Ο γάμος προϋποθέτει για την Εκκλησία τα δύο φύλα, τη δική τους θέληση, την ελεύθερη επιλογή τους, την αγάπη τους για τον Χριστό. Δεν μπορεί η Ορθόδοξη παράδοση να αναγνωρίσει καμία άλλη μορφή σχέσης, ιδιαίτερα ατόμων του ίδιου φύλου, την οποία να καλέσει οικογένεια. Αναγνωρίζει, βεβαίως, τον κάθε άνθρωπο, αλλά δεν συμβιβάζεται με την αμαρτία του. Προσπαθεί να τον μεταμορφώσει μέσα από τη μετάνοια και την αγάπη του Χριστού για κάθε άνθρωπο. Στο μυστήριο του βαπτίσματος τα πράγματα αλλάζουν», εξήγησε μητροπολίτης στην «Κ». Επίσης, πολλοί επισημαίνουν ότι ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής «άνοιξε» ακούσια ένα θέμα που η Εκκλησία της Ελλάδος το είχε λύσει στην πραγματική ζωή, χωρίς όμως να δημιουργεί «άκαιρες διαιρέσεις και διχόνοιες μεταξύ των πιστών».

Η βάπτιση που διχάζει την Εκκλησία-2
Ο μητροπολίτης Λαρίσης κ. Ιερώνυμος δήλωσε ότι «τα νήπια βαπτίζονται, χωρίς να ενδιαφέρει εάν είναι από ομόφυλη οικογένεια»

«Κοσμικό γεγονός»

Ορισμένοι καταλογίζουν στον κ. Ελπιδοφόρο ότι «δέχθηκε να συμμετάσχει σε ένα κοσμικό γεγονός που ήξερε ότι θα πάρει μεγάλη προβολή σε lifestyle περιοδικά και θα μεταδώσει λάθος μηνύματα», δήλωσε στην «Κ» ιεράρχης.

Ο αρχιεπίσκοπος Αμερικής άφησε πίσω του μια πικρή γεύση. Ισως όμως να προσέφερε μία αφορμή να συζητηθούν ορισμένα πράγματα ανοιχτά. Η ομοφυλοφιλία πάντοτε θα είναι ένα πολύ δύσκολο θέμα για την Εκκλησία. «Το ερώτημα που τίθεται λοιπόν, πώς η Εκκλησία της Ελλάδος θα απαντήσει στις σύγχρονες ποιμαντικές προκλήσεις, αν θα κατανοήσει τις ανάγκες των ανθρώπων, αν θα αποσαφηνίσει τη θέση της περί αμαρτίας και αγάπης, και κυρίως αν θα βρει τρόπους αποδοχής ή αποκλεισμού», τόνισε στην «Κ» μητροπολίτης της νέας γενιάς. Ισως το σημείο συνάντησης της Εκκλησίας και της κοινωνίας, που πάντοτε προχωράει πιο γρήγορα, να είναι, τελικά, το γνωστό απόσπασμα από την επιστολή του Αποστόλου Παύλου «ουκ ένι άρσεν και θήλυ. Πάντες γαρ υμείς εις εστέ εν Χριστώ Ιησού».