26 Ιανουαρίου 2022

Ιεροσολύμων Θεόφιλος: “Οι Χριστιανοί απειλούνται στην γεννέτειρα της πίστεώς τους”

Ὁ Μακαριώτατος Πατριάρχης Θεόφιλος Γ΄ ἔγραψε τό ἀκόλουθο ἄρθρο γιά τήν ἐφημερίδα The Times:

«Ἔχοντας ὑπηρετήσει ὡς ἱερέας στή βορειοανατολική Ἀγγλία πρίν ἀπό πολλά χρόνια, θυμᾶμαι τίς συννεφιασμένες μέρες τοῦ Ἰανουαρίου. Ἐδῶ στήν Ἱερουσαλήμ, ἐνῶ ἀπολαμβάνουμε ἕνα πιό φωτεινό καί θερμότερο κλίμα, ξέρουμε τί εἶναι νά ζεῖς τό σκοτάδι. Ὡς Πατριάρχης Ἱεροσολύμων ἔχω τό προνόμιο νά ἡγοῦμαι τῆς Ἑλληνορθοδόξου Ἐκκλησίας στούς Ἁγίους Τόπους. Ὁ πρῶτος ἀπό τούς 140 προκατόχους μοῦ ἦταν ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος, ὁ πρῶτος Ἐπίσκοπος τῆς Ἐκκλησίας στήν Ἱερουσαλήμ καί ὁ ἀδελφός τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Μαζί μέ ἄλλους ἡγέτες, ὁ Ἅγιος Ἰάκωβος μαρτύρησε γιά τήν πίστη του. Ὡς Κοινότητα ἔχουμε δεῖ αὐτοκρατορίες νά ἀνεβαίνουν καί νά πέφτουν. Ἔχουμε ἐπιζήσει ἀπό πολιορκίες, εἰσβολές, πληγές καί διωγμούς. Καί μέσα ἀπό ὅλα αὐτά, μείναμε πιστοί στόν Κύριό μας, γιατί μέσα στό σκοτάδι γνωρίζουμε ὅτι Ἐκεῖνος εἶναι τό φῶς καί ἡ ζωή μας.

Στό Εὐαγγέλιο τοῦ Ἁγίου Ἰωάννου τοῦ Βαπτιστοῦ διαβάζουμε ὅτι ὁ Ἅγιος Ἰωάννης «ἦλθε ὡς μάρτυρας στό φῶς» τοῦ Ἰησοῦ Χριστοῦ. Ὡς Ὀρθόδοξη Ἐκκλησία αὐτή ἦταν ἡ ἀποστολή μᾶς ἐδῶ καί δύο χιλιετίες. Δέν εἴμαστε ἁπλῶς οἱ θεματοφύλακες τῶν ἱερῶν τόπων, εἴμαστε ζωντανοί μάρτυρες τοῦ φωτός τοῦ Θεοῦ.

 Ὡς μάρτυρες τοῦ φωτός, ἐπιδιώκουμε νά εἴμαστε μία εὐλογία στίς μεταβαλλόμενες καί προκλητικές κοινωνίες, στίς ὁποῖες ζοῦμε. Παρέχουμε ὑγειονομική περίθαλψη, ἐκπαίδευση καί Κοινοτικές ὑπηρεσίες. Φροντίζουμε τούς ἡλικιωμένους, καλωσορίζουμε τούς πρόσφυγες καί φροντίζουμε τούς ἀπόρους, ἀνεξαρτήτως πίστεως, ἐθνικότητος ἤ καταγωγῆς. Καλωσορίζουμε ἑκατομμύρια προσκυνητές καί διατηροῦμε καί ἐξυπηρετοῦμε τούς πιό ἱερούς τόπους τοῦ Χριστιανισμοῦ. Σέ ὅλα αὐτά κατευθύνουμε τούς ἀνθρώπους στό φῶς τοῦ Χριστοῦ.

Παρ’ ὅλα αὐτά τά καλά ἔργα, ἡ παρουσία μᾶς στήν Ἱερουσαλήμ ἀπειλεῖται. Οἱ Ἐκκλησίες μας ἀπειλοῦνται ἀπό Ἰσραηλινές ριζοσπαστικές περιθωριακές ὁμάδες. Στά χέρια αὐτῶν τῶν Σιωνιστῶν ἐξτρεμιστῶν ἡ Χριστιανική Κοινότητα στήν Ἱερουσαλήμ ὑποφέρει πολύ. Οἱ ἀδελφοί καί οἱ ἀδελφές μας εἶναι θύματα ἐγκλημάτων μίσους. Οἱ Ἐκκλησίες μας βεβηλώνονται καί βανδαλίζονται τακτικά. Οἱ κληρικοί μᾶς ὑπόκεινται σέ συχνούς ἐκφοβισμούς. Ἡ ὁρκισμένη πρόθεση αὐτῶν τῶν ριζοσπαστικῶν ὁμάδων εἶναι νά σβήσουν τό φῶς τῆς Χριστιανικῆς Κοινότητος ἀπό τήν Παλαιά Πόλη.

 Σέ μικρή ἀπόσταση περπατώντας ἀπό τήν Ἐκκλησία τοῦ Παναγίου Τάφου, στή διαδρομή τοῦ προσκυνήματος, βρίσκεται ἡ Πύλη τῆς Γιάφφας-Πύλη τοῦ Δαυΐδ, ἡ κύρια εἴσοδος στή Χριστιανική συνοικία τῆς Παλαιᾶς Πόλεως τῆς Ἱερουσαλήμ. Τό νά περπατᾶς σέ αὐτόν τόν δρόμο σημαίνει νά συμμετέχεις στό ταξίδι τῆς Χριστιανικῆς Κοινότητος, περιβάλλεσαι ἀμέσως ἀπό ἐκκλησιαστικές ὁμάδες ἀπό ὅλο τόν κόσμο καθώς πλήθη προσκυνητῶν προσκυνοῦν στήν Ἐκκλησία τοῦ Παναγίου Τάφου, τόν τόπο τῆς Σταύρωσεως καί τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ. Τήν ἡμέρα τῶν Χριστουγέννων εἶμαι μεταξύ ἐκείνων πού περνοῦν ἀπό τήν Πύλη τῆς Γιάφφας, καθώς ὁδεύουμε πρός τήν  Βηθλεέμ, γιά νά γιορτάσουμε τή Γέννηση τοῦ Χριστοῦ.

Εἶναι στήν Πύλη τῆς Γιάφφας / Πύλη τοῦ Δαυΐδ, ἐκεῖ ὅπου μιά Ἰσραηλινή ριζοσπαστική ὁμάδα ἐπιδιώκει νά καταλάβει δύο μεγάλα κτίρια, πού ἀποκτήθηκαν μέσω παρανόμων συναλλαγῶν. Μέ περισσή ἀνειλικρίνεια ἰσχυρίζονται ὅτι ἡ φυσική τούς παρουσία ἐκεῖ δέν θά ἐπηρεάσει τήν ἀκεραιότητα τῆς Χριστιανικῆς Συνοικίας. Ὡστόσο, γνωρίζουμε ἀπό τίς προηγούμενες ἐνέργειές τους στό St John’s Hostel, μιά τοποθεσία ἀκόμα πιό κοντά στόν Πανάγιο Τάφο πού ἐπίσης καταλήφθηκε μέ δόλο πρίν ἀπό μερικά χρόνια, ὅτι αὐτό δέν εἶναι ἀλήθεια. Ἡ συμπεριφορά τους θά εἶναι καταστροφική γιά ὅλους τούς Χριστιανούς. Οἱ τοπικές οἰκογένειες, πού ἔχουν ζήσει ἐδῶ γιά γενεές, θά αἰσθάνονται ἀνεπιθύμητες στό σπίτι τούς καί οἱ προσκυνητές πού λαχταροῦσαν νά ἐπισκεφτοῦν τή γενέτειρα τῆς Χριστιανικῆς πίστεως θά ἔχουν μειωμένη ἐμπειρία.

Ἡ ἀλλαγή τοῦ καθεστῶτος τῶν ἰδιοκτησιῶν τῆς Πύλης τῆς Γιάφφας δέν θά ἦταν μόνο δυστυχία γιά τίς τοπικές οἰκογένειες καί τήν παγκόσμια Χριστιανική οἰκογένεια, ἀλλά καί γιά τούς ἴδιους τούς Ἁγίους Τόπους. Ἡ Ἱερουσαλήμ φιλοξενεῖ τρεῖς μονοθεϊστικές θρησκεῖες, τόν Ἰουδαϊσμό, τόν Χριστιανισμό καί τό Ἰσλάμ, καί ἀποτελεῖ ἐδῶ καί πολύ καιρό ἕνα διαφωτιστικό παράδειγμα μιᾶς πολυπίκοιλης Κοινότητος. Εἶναι ἡ πνευματική πρωτεύουσα τοῦ κόσμου, πού ἀποτελεῖται ἀπό μία οἰκογένεια θρησκειῶν, οἱ ὁποῖες ἀπολαμβάνουν μία μακρά καί μοναδική πλούσια κληρονομιά. Ἡ ὀμορφιά αὐτῆς τῆς πόλεως βασίζεται στήν πολιτιστική καί θρησκευτική της ποικιλομορφία. Δουλεύοντας γιά τόν ἀποκλεισμό μιᾶς Κοινότητος, τῶν Χριστιανῶν, αὐτοί οἱ ριζοσπάστες, ἀποτελοῦν ὑπαρξιακή ἀπειλή ὄχι μόνο γιά τή Χριστιανική οἰκογένεια ἀλλά καί γιά τήν ἴδια τήν Ἱερουσαλήμ, ἕνα σημεῖο πού ὑποστηρίζεται ἀπό τόσους πολλούς ἀπό τούς Ἑβραίους συγκατοίκους μας στούς Ἁγίους Τόπους.

 Ὅλοι συμμεριζόμαστε τό ὅραμα ὅτι αὐτοί οἱ ριζοσπάστες δέν εἶναι ἀντιπροσωπευτικοί τοῦ κράτους τοῦ Ἰσραήλ ἤ τοῦ Ἑβραϊκοῦ λαοῦ καί ὅτι εἶναι ἀπαραίτητο γιά τήν ποικιλομορφία καί τούς διαφορετικούς χαρακτῆρες ὅλων τῶν συνοικιῶν τῆς Παλιᾶς Πόλεως νά προστατεύονται πρός ὄφελος τῆς Ἱερουσαλήμ καί ὅλου τοῦ κόσμου».